.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لزوم توجه به صادرات گل و گياه
عقيل امامي

اخيراً نمايشگاه بين المللي گل و گياهان زينتي در مسكو برگزار شد كه در آن ارزش اقتصادي حاصل از انعقاد قراردادهاي مربوط به صادرات اين توليدات در بين كشورهاي مختلف جهان چشمگير و قابل توجه بود.
اخبار منتشره در مورد اين نمايشگاه حكايت از غيبت تشكل هاي صادراتي گل و گياه ايران در بين كشورهاي صادركننده گل وگياه در روسيه داشت كه اين خبر با توجه به توانمندي تشكل هاي صادراتي گل و گياه كشورمان در بين كشورهاي منطقه، تعجب وحيرت كشورهاي شركت كننده در نمايشگاه و به ويژه كشور ميزبان را برانگيخت.
در حال حاضر سالانه 41ميليون و 155هزار عدد گل گلداني، 118 ميليون و 156 هزار اصله درخت و درختچه هاي زينتي و يك ميليارد و 303 ميليون و 953هزار شاخه گل شاخه بريده در كشورمان توليد و به بازار مصرف عرضه مي شود كه با توجه به استعداد سرزميني و آب و هوايي ايران براي توليد و پرورش گياهان زينتي و از جمله درختچه و گل هاي آپارتماني و باغي و نقش اين توليدات در افزايش منابع ارزي كشورمان، نبايد از وقوع چنين رويدادي در مناسبات اقتصادي در سطوح منطقه اي و بين المللي به آساني گذشت.
استان مازندران نيز به واسطه شرايط ممتاز طبيعي و قابليت هاي منحصر به فرد در زمينه توليد و پرورش گل و گياه كه سالانه با توليد 75ميليون اصله، گلدان و شاخه گل و گياهان زينتي، جايگاه نخست را در كشور حائز است، يكي از قطب هاي مهم و محوري در اين بخش به شمار مي رود كه تقويت سرمايه گذاري در زمينه توانمند سازي تشكل هاي صادراتي گل و گياهان زينتي آن مي تواند بستر مناسبي براي ارتقاي جايگاه كشورمان را در اين حوزه فراهم آورد.
حال صرفه نظر از اخبار دريافتي در مورد علت عدم توفيق تشكل هاي صادراتي گل و گياه كشورمان براي حضور در اين نمايشگاه كه حاكي از ضعف هماهنگي هاي بين بخشي در دستگاههاي مسئول بود، نكته حائز اهميت ديگري كه بايد مورد توجه قرار گيرد آثار مثبت سياسي و فرهنگي حضور در مجامع و تشكل هاي جهاني است كه نقش منطقه اي و بين المللي نظام اسلامي را برجسته مي نماياند.
به هر تقدير بهره گيري از تجارب تلخ به ويژه در عرصه فعاليتهاي اقتصادي مي تواند پيشرفت و بالندگي را در آينده تضمين كند كه اميد است در اين ارتباط مسئولان وزارت خانه هاي جهاد كشاورزي، بازرگاني و امور خارجه و ساير دستگاههاي مسئول با لحاظ كردن منافع پايدار نظام اسلامي قدمهاي مؤثرتري بردارند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.854 seconds.